Arheologi ceļ trauksmi – arheoloģiskās vērtības «Rail Baltica» ceļā var palikt neizpētītas.

Viss par metālmeklēšanas hobiju
User avatar
EuGarais
Biedrs
Atbildes: 4102
Pievienojies: 28 Nov 2016 16:56
Reputation: 286
Atrašanās vieta: Wenden
Contact:

Arheologi ceļ trauksmi – arheoloģiskās vērtības «Rail Baltica» ceļā var palikt neizpētītas.

Atbildētby EuGarais » 03 Feb 2017 23:38

Arheologi ceļ trauksmi – arheoloģiskās vērtības «Rail Baltica» ceļā var palikt neizpētītas

Milzīgu industriālu projektu īstenošana vienmēr ir lielisks grūdiens arheoloģijas nozares attīstībai. Industriālās būves arheoloģiskos pieminekļus izposta, taču pirms tam zinātnieki var tos vispusīgi izpētīt. Taču šoreiz arheologi ir noraizējušies, ka, būvējot "Rail Baltica" dzelzceļa līniju, kultūrvēsturiskie pieminekļi var iet bojā neizpētīti, jo arheoloģiskie darbi nav laikus ieplānoti.
Šādi lieli projekti Latvijā jau ir bijuši, piemēram, hidroelektrostacijas (HES) celtniecība.

"Liela daļa arheoloģiskā materiāla, kas mums šodien ir - ir iegūti šajās HES appludināmajās zonās. Tie bija padomju laiki, bet jau daudzus gadus iepriekš tur sākās arheoloģiskie izrakumi,” stāsta Latvijas Universitātes (LU) Latvijas Vēstures institūta direktors Guntis Zemītis.

Arheologi satraukušies, ka plānošanas procesā nav caurspīdīguma.
Neviena no profesionālajām organizācijām, ne arheoloģijas biedrība, ne Latvijas Vēstures institūts (LVI) nav iesaistīti šajā plānošanas procesā, atzīst LU Latvijas Vēstures institūta arheoloģe Dita Auziņa.

“Man liekas, ka kolēģi arheologi tajā brīdī, kad kopsapulcē mēs nolasījām šo grafiku, nav pievērsuši uzmanību, tāpēc radušies šie uztraukumi,” atzīst Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcijas (VKPAI) Arheoloģijas un vēstures daļas vadītāja Sandra Zirne.

Jau pagājušā gada sākumā arheologi rakstīja visām iesaistītajām ministrijām un vērsa uzmanību uz to, ka nepieciešama arheoloģiskā izpēte “Rail Baltica” trases garumā.
“Rezultātā tās vēstules apgāja loku, kā vienmēr nonāca VKPAI, kur mums apliecināja, ka viņi visu kontrolē, ka viss notiks,” atzīst Zemītis.

Izpētēs apzināti jau zināmie objekti

“Mēs pozitīvi novērtējam nozares satraukumu, bet jau kopš 2014.gada ir veiktas atbilstošās izpētes,” atzīst Satiksmes ministrijas “Rail Baltica” nacionālās izpētes vadītājs Kaspars Vingris.

“Rail Baltica” projekta attīstītāji apgalvo – sākt padziļinātu izpēti agrāk nebija iespējams, jo tikai šī gada augustā valdība apstiprināja precīzu trases novietojumu.
Līdz tam visos alternatīvajos trases posmos ir veikts vides ietekmes novērtējums, un šajā teju 800 lappušu biezajā dokumentā apmēram 30 lappuses ir atvēlētas kultūrvēsturiskās vides ietekmes novērtējumam, tajā skaitā uz arheoloģisko mantojumu.

“Mēs uzskatām, ka šī priekšizpēte jau ir izpētes posms, tāpēc nevaram teikt, ka nav sākta,” apliecina Vingris.

SM nevar paskaidrot, kāpēc priekšizpētes veikšanai algots tikai viens speciālists un kāpēc tieši to darījis arheologs Ritvars Ritums.

“To izvēlējās izpētes veicēji “Rail Baltica Latvija” pēc konkurences kvalifikācijas nosacījumiem,” turpina Vingris.

Taču šajā priekšizpētes dokumentā, balstoties uz arhīvu materiāliem, ir uzskaitīti tikai jau zināmie arheoloģiskie pieminekļi un vietas, par kurām jau bijušas ziņas, ka tur tādi varētu atrasties.
“Jā, taisnība, tāds arī bija uzdevums, jo šis darbs tika veikts visām daudzajām alternatīvām. Tika veikta dokumentu izpēte alternatīvām, veikta apsekošana uz vietas, tika konstatēti zināmie objekti,” apliecina Vingris.

Tomēr arheoloģei Auziņai šķiet nereāli, ka viena persona būtu varējusi apsekot visu teritoriju.

“Tas varbūt nav pilnīgs, tajā nav lauka apzināšanas, bet pirmā informācija, ar ko jāsāk, tajā ir izpildīta,” atzīst Zirne.

Trases garumā ir jāapzina arī tie pieminekļi, ko arheologi nezina, atzīst Zemītis:

"Ceļš ies caur Vidzemi, un mēs zinām, ka viens no Latvijas vēstures pamatjautājumiem ir lībiešu ieceļošana Daugavā un Gaujas lejtecē. Tur ir uzkalniņu kapi un līdzinieku kapi. Un ir pamatotas aizdomas, ka tur ir līdzinieku kapi, kurus mēs nezinām.

Ja tas atklājas, tas maina mūsu vēsturē diezgan daudz būtisku jautājumu, tas ir ne tikai Latvijas, tas ir somu – baltu attiecību jautājums,”
Padziļinātai izpētei piešķirts Eiropas finansējums

Eiropas Komisija (EK) ir piešķīrusi 360 tūkstošus eiro padziļinātai arheoloģiskai izpētei. Finansējuma apjomu Latvija pieprasīja, balstoties uz priekšizpētē aplēsto darbu apjomu. Jau šī gada nogalē sola izsludināt iepirkuma konkursu, kurā arheologi varēs pieteikties. Nākamā gada sākumā paredzēts slēgt līgumus, lai vasarā varētu sākt arheoloģisko izpēti. Pirmie darbi plānoti trases centrālajā daļā – Rīgā un ap to, tam laiks atvēlēts līdz 2019.gada beigām. Pārējā trases daļā izpēte jāpabeidz līdz 2022.gadam.

Uz jautājumu, vai šis atvēlētais laiks būs pietiekams, Zirne atbild, ka tas ir atkarīgs, cik profesionāli būs šie arheologi: "Nav jau tā, ka būvniecība sāksies visā garumā, tā notiks pa posmiem, attiecīgi tā arī izpētes darbs jāorganizē.”

Uzdevumus arheologiem šobrīd vēl gatavo, tāpēc nav zināms, cik detalizētu darbu no viņiem prasīs pasūtītājs. Vai tā būs tikai jau zināmo pieminekļu izpēte, jeb pētnieki izstaigās trasi visā tās garumā un izpētīs arī vēl nezināmos objektus.

Priekšizpētes dokumentā lielākoties secināts – celtniecības darbi ietekmi uz kultūrvēsturisko mantojumu neatstās.
Dažos gadījumos rekomendēts ievērot likuma “Par kultūras pieminekļu aizsardzību” pantu, kas liek, darbu laikā atklājot objektus ar kultūrvēsturisku vai arheoloģisku vērtību, nekavējoties ziņot arheologiem un darbus pārtraukt. Bet dokumentā nav rekomendācijas veikt pilnīgu izpēti visā trases garumā.

“Varbūt tur ietekmes uz vidi novērtējums (IVN) nav teikts par nepieciešamajām priekšizpētēm, bet tie ir mūsu nosacījumi,” atzīst Zirne.

Tomēr, vai VKPAI varētu apsolīt, ka “Rail Baltic” trase no arheoloģiskā aspekta tikšot izpētīta visā pilnībā, Zirne atbild, ka viņa nevarot garantēt, kā strādās kolēģi arheologi, bet šobrīd viņai nav pamata apšaubīt, ko teikuši “Rail Baltica" projekta vadītāji.

Tāpat SM sola apturēt darbus un veikt arheoloģisko izpēti, ja tāda nepieciešamība radīsies būvniecības laikā. “Jā, apturēs. Vienlaikus mēs ceram, ka šī priekšizpēte maksimāli samazinās šo risku,” apliecina Vingris.

Arheologi satraukušies par darbu novēlotu sākšanu

"Arī šinīs HES zonās, lai gan izrakumi ir bijuši sākti laicīgi, ir bijušas arī ļoti dramatiskas lappuses. Ir tāds Eiropas nozīmes arheoloģijas piemineklis Tjūtkalns, kuru jūs neredzat, jo ir appludināts Rīgas HES galā, kur, norokot kultūrslāni, atklājās seni apbedījumi. Un tad ir tā, ka tehnika stāv, HES celtniecība kavējas, un arheologi salā, sasalušā zemē drudžainā steigā kasīja laukā kaulus, kam ir Eiropas vērtība. Šeit var būt līdzīga situācija, ja darbi netiek sākti laikus, mēs jau nezinām, kas tur atklāsies. Atkal stāvēs celtnieki aiz muguras un projekts kavēsies, un tas būs jāizrok dažu dienu laikā,” stāsta Zemītis.

Daugmales pilskalnā pirms gaidāmās teritorijas appludināšanas, būvējot Rīgas HES, Zemītis ar kolēģiem izrakumus tajā veica sešus gadus. Tagad netālu no pilskalna tā aizsardzības zonā “Rail Baltica” trase šķērsos Daugavu.

“Oficiālā aizsardzības zona ir noteikta ar likumu, tie ir 500 metri ap arheoloģisko objektu. "Rail Baltica" trase šķērso ap 300-400 metru no hrestomātiskā Daugmales pilskalna.

“Aizsardzības zonā un starpā starp pilskalnu un senpilsētas teritoriju un posmu, kur trase šķērso, ir 20.gadsimtā pārveidotā teritorija, kur bija lopkautuve, fermas, tas vēl ir starpā, un tad tikai ir trase,” apliecina Zirne.

Tomēr arheologi atzīst,ka pilskalns nav viens unikums tukšā vietā, tas nozīmē lielu, plašu apdzīvotību apkārt - amatniecības aktivitātes un kapulaukus.

"Nav iespējams, pirms izrakumi veikti, noteikt, kur šī aizsardzības zona sākas un beidzas.

Tas ir O.K., ka šeit ies dzelzceļš, un arheologi pilnīgi noteikti nav pret dzelzceļu, bet mēs esam par to, ka šī izpēte ir jāplāno laicīgi.
Ja tā nebūs, pirmkārt, var ciest kultūras mantojums, otrkārt, var tikt aizkavēti būvniecības darbi, kas ir liekas izmaksas,” atzīst Auziņa.
⚔ Bez cīņas nav uzvaras. ⚔

User avatar
EuGarais
Biedrs
Atbildes: 4102
Pievienojies: 28 Nov 2016 16:56
Reputation: 286
Atrašanās vieta: Wenden
Contact:

Arheologi ceļ trauksmi – arheoloģiskās vērtības «Rail Baltica» ceļā var palikt neizpētītas.

Atbildētby EuGarais » 03 Feb 2017 23:41

007 wrote:..pajoliņu kantoris BEIDZOT pamodās..brīnums gan,jo pēdejos gadus,jau neko zitu neprata,kā zākāt cilvēkus ,kuriem meklēšana ar metāla detektoru ir hobijs..visi melni,un nelieši pēc viņu sacītā....gan jau šitais Baltica ceļa krēņķis noklusīs..JO..tālāk,es domāju,kas ir lietas kursā,tas sapratīs.....


007 komentārs. :vabo: :max: :vesi: :egle:
⚔ Bez cīņas nav uzvaras. ⚔

User avatar
007
Biedrs
Atbildes: 2379
Pievienojies: 29 Nov 2016 17:15
Reputation: 122
Contact:

Arheologi ceļ trauksmi – arheoloģiskās vērtības «Rail Baltica» ceļā var palikt neizpētītas.

Atbildētby 007 » 04 Feb 2017 10:30

..un ko nepareizu pateicu??? :max:
..kad satiksi,,tad iepazīsi..

User avatar
EuGarais
Biedrs
Atbildes: 4102
Pievienojies: 28 Nov 2016 16:56
Reputation: 286
Atrašanās vieta: Wenden
Contact:

Arheologi ceļ trauksmi – arheoloģiskās vērtības «Rail Baltica» ceļā var palikt neizpētītas.

Atbildētby EuGarais » 04 Feb 2017 11:06

Vai tad teicu, ka nepareizi?
⚔ Bez cīņas nav uzvaras. ⚔

User avatar
007
Biedrs
Atbildes: 2379
Pievienojies: 29 Nov 2016 17:15
Reputation: 122
Contact:

Arheologi ceļ trauksmi – arheoloģiskās vērtības «Rail Baltica» ceļā var palikt neizpētītas.

Atbildētby 007 » 04 Feb 2017 11:21

..starp citu tajā ceļa posmā ir vēl senvietas,par kurām oficiālie arheologi nezin..
..kad satiksi,,tad iepazīsi..

User avatar
007
Biedrs
Atbildes: 2379
Pievienojies: 29 Nov 2016 17:15
Reputation: 122
Contact:

Arheologi ceļ trauksmi – arheoloģiskās vērtības «Rail Baltica» ceļā var palikt neizpētītas.

Atbildētby 007 » 04 Feb 2017 17:47

Garais,,protams piedod par to,ko teikšu....bet nākamreiz piezvani-sazinies.ja kautko ņem no cita portāla....nav smuki paņemt tekstu bez atļaujas,,,
..ir jau ok,, :plegurs:
..kad satiksi,,tad iepazīsi..

User avatar
Helmuts
Biedrs
Atbildes: 3009
Pievienojies: 28 Nov 2016 18:39
Reputation: 160
Atrašanās vieta: Windau
Contact:

Arheologi ceļ trauksmi – arheoloģiskās vērtības «Rail Baltica» ceļā var palikt neizpētītas.

Atbildētby Helmuts » 04 Feb 2017 17:56

Ikar, skatos tāds skopas palicies, pat tekstu bez atļaujas nevar ņemt? varbūt vēl honorāru izmaksāt ? :D :uzvara:
Ļaunu nepieminu - atriebšos, aizmirsīšu

User avatar
007
Biedrs
Atbildes: 2379
Pievienojies: 29 Nov 2016 17:15
Reputation: 122
Contact:

Arheologi ceļ trauksmi – arheoloģiskās vērtības «Rail Baltica» ceļā var palikt neizpētītas.

Atbildētby 007 » 04 Feb 2017 19:52

:dibens:
..šoreiz runa bij par text no citas vietnes...
..kad satiksi,,tad iepazīsi..

User avatar
Helmuts
Biedrs
Atbildes: 3009
Pievienojies: 28 Nov 2016 18:39
Reputation: 160
Atrašanās vieta: Windau
Contact:

Arheologi ceļ trauksmi – arheoloģiskās vērtības «Rail Baltica» ceļā var palikt neizpētītas.

Atbildētby Helmuts » 04 Feb 2017 20:22

Ārprāc, cik mēs jūtīgi :happy:
Ļaunu nepieminu - atriebšos, aizmirsīšu

User avatar
Gollums
Biedrs
Atbildes: 1231
Pievienojies: 29 Nov 2016 15:56
Reputation: 121
Atrašanās vieta: Ragana

Arheologi ceļ trauksmi – arheoloģiskās vērtības «Rail Baltica» ceļā var palikt neizpētītas.

Atbildētby Gollums » 04 Feb 2017 20:30

.....007 laikam bija skābs aliņš patrāpījies............... :P
Gollums Sprīdīša draugs.

User avatar
007
Biedrs
Atbildes: 2379
Pievienojies: 29 Nov 2016 17:15
Reputation: 122
Contact:

Arheologi ceļ trauksmi – arheoloģiskās vērtības «Rail Baltica» ceļā var palikt neizpētītas.

Atbildētby 007 » 04 Feb 2017 20:43

:slims:
,,tāds nu es esmu..jūtīga dvēsele.. :zel:
..kad satiksi,,tad iepazīsi..

User avatar
Muitnieks
Biedrs
Atbildes: 1265
Pievienojies: 03 Dec 2016 23:24
Reputation: 178
Atrašanās vieta: Kurland

Te rakstām par visu un visām, par tiem un šiem....

Atbildētby Muitnieks » 07 Feb 2017 11:40

Labdien! Jaunais forums ir! Tas jau ir pilns ar ļoti plašu informāciju, ko kāds jaunpienācējs pat dienas laikā nespētu iepazīt? Jautājums paliek atklāts, kā un kādā veidā varam popularizēt savu hobiju? Varbūt mums jāraksta prezidentam atklāta vēstule vai Zirnes kantorim, lai atļauj piedalīties Ministru kabineta noteikumu grozījumu izstrādāšanā atbilstoši attīstīto valstu praksei vai vismaz vērst uzmanību uz to? Parādījās informācija, kuru Zirne nahrenizēja, ka nav izpētīta rail Baltica trase un iespējams būvniecības laikā var atklāties vietas ar kultūrvēsturisku nozīmi, kas nav izpētītas? Varbūt uztausīt reklāmu un pieteikt meklētāju brigādi, kas varētu apsekot neizpētītas vietas, tādejādi parādīt mūs no labās puses? Ja mēs sēdēsim un runāsim par laika apstākļiem Latvijas reģionos u.t.t. nekas nemainīsies, vajag izdomāt iniciatīvu ar kuras palīdzību varētu vēst forumu plašumā? Re kā tiek organizēti visādi skrējieni, braucieni ar riteņiem u.t.t. varbūt varam organizēt un tiešām pieteikt izpētes pasākumus rail Baltica trasē? Protams, tas jādara delikāti, jāatrot, kāds arheologs, ko piesaistīt pasākumam, kurš uzraudzīto pasākumu un arī kaut kāda veidā jāsarunā ar Zirnes kantori atļauja? Nav jau teikts, ka tieši šajā jāiesaistās var jau iesākumā atrast kaut ko mazāk atpazīstamu? Ar kaut ko ir jāsāk, ja sēdēsim mūs noēdīs saldajā ēdienā. Varbūt varam izdomāt vēstules projektu un uzrakstīt pazīstamiem arheologiem piedāvājot sadarbību, organizējot kaut ko foruma vārdā?
Pēdējo reizi labojis EuGarais 07 Feb 2017 17:21, labots 1 reizi.
Reason: Ceru, ka neiebilsti. Pārcēlu pie nopietnākām temām.

User avatar
Helmuts
Biedrs
Atbildes: 3009
Pievienojies: 28 Nov 2016 18:39
Reputation: 160
Atrašanās vieta: Windau
Contact:

Te rakstām par visu un visām, par tiem un šiem....

Atbildētby Helmuts » 07 Feb 2017 11:50

Ideja nav slikta, pavisam nav slikta. :like:
Kādas domas pārējiem? varbūt pieejams ceļš caur kādu muzeju, kuriem ir pazīstami arheologi ar vārdu un ietekmi Latvijā. Parunāšu ar Kuldīgas muzeju.
Ļaunu nepieminu - atriebšos, aizmirsīšu

User avatar
EuGarais
Biedrs
Atbildes: 4102
Pievienojies: 28 Nov 2016 16:56
Reputation: 286
Atrašanās vieta: Wenden
Contact:

Arheologi ceļ trauksmi – arheoloģiskās vērtības «Rail Baltica» ceļā var palikt neizpētītas.

Atbildētby EuGarais » 07 Feb 2017 17:14

Muitnieks pareizi saka. :like:

Vajag to gaisu pamaisīt. Citādi tiešām ēd bez sāls. :D
Tikai cik dzirdēts arheologi bez Rīgas un Zirnes kundzes pat noklepoties nedrīkst. Gollum?
:hmz:
⚔ Bez cīņas nav uzvaras. ⚔

User avatar
Gollums
Biedrs
Atbildes: 1231
Pievienojies: 29 Nov 2016 15:56
Reputation: 121
Atrašanās vieta: Ragana

Arheologi ceļ trauksmi – arheoloģiskās vērtības «Rail Baltica» ceļā var palikt neizpētītas.

Atbildētby Gollums » 07 Feb 2017 21:04

Muitniekakunga domas ir pilnīgi pareizas - ir jākustas ne tikai katram priekš sevis,bet arī kopējai lietai .....,bet tur ir dažādas nianses .........
Tuvākā laikā man būs satikšanās par šo tēmu un tad jau manīs,kāda gaisotne veidojas tieši arheologu,kas varētu būt saistīti ar šo jautājumu,vidū.
Gollums Sprīdīša draugs.


Atgriezties uz

Kas ir Pieslēdzies

Lietotāji, kuri atrodas šajā forumā: XP un 1 viesi